کتابخانه ‌ها و فریم ‌ورک ‌های جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت

کتابخانه ‌ها و فریم ‌ورک ‌های جاوا اسکریپت

40  مورد از بهترین کتابخانه ‌ها و فریم ‌ورک ‌های جاوا اسکریپت در سال 2023

کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت با ویژگی‌ها و قابلیت‌های گسترده، توسعه وب‌سایت ها و اپلیکیشن‌ها را آسان‌تر می‌کنند. همه‌ی این‌ها به لطف ویژگی‌های پویا، انعطاف‌پذیر و جذاب جاوا اسکریپت است. طبق یک نظرسنجی Stack Overflow در سال 2020، جاوا اسکریپت هم‌چنان پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی (برای هشتمین سال) شناخته شده است و 67.7 درصد از پاسخ دهندگان این نظرسنجی از آن استفاده می‌کنند.
زبان جاوا اسکریپت، هم برای توسعه Back-end و هم Front-End است. در نتیجه، با توجه به پروژه‌تان می‌توانید از بسیاری از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت را استفاده کنید. هر کدام از این کتاب‌خانه‌ها و فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت عملکرد مختلفی دارند. در نتیجه انتخاب هر یک از آن‌ها برای پروژه‌تان می‌تواند گیج کننده باشد. اما اصلا نگران نباشید.
 ما در آکادمی تیزهوشان در مجموع 40 کتابخانه و فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت را گردآوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا در مورد آن‌ها بیشتر بدانید و تصمیم بگیرید که کدام یک را برای پروژه‌تان استفاده کنید.

کتابخانه ‌های جاوا اسکریپت 

به طور کلی، کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت مجموعه‌ای از کدهای از پیش نوشته شده هستند که می‌توانند برای انجام توابع رایج جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار گیرند تا ما بتوانیم راحت تر و سریع تر کدنویسی کنیم.
 یک کتاب‌خانه جاوا اسکریپت دارای کدها یا فانکشن های است که توسعه دهندگان دیگر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. یک برنامه‌نویس زمان میگذارد و این کدها را می‌نویسد. سپس برنامه‌نویسان دیگر از همان کد برای انجام یک فانکشن (کار) خاص، استفاده می کنند (مثل استفاده از کدهای از پیش نوشته شده برای اسلایدرهای یک سایت).  این کار باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان برنامه‌نویسان می‌شود. صرفه جویی در زمان و تلاش برنامه‌نویسان، انگیزه ایجاد کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت می‌باشد. شما می‌توانید ده‌ها مورد از این کتاب‌خانه‌ها را برای موارد متعدد در پرو‌ژه‌هایتان استفاده کنید.

نحوه استفاده از کتابخانه های جاوا اسکریپت

برای استفاده از کتاب‌خانه جاوا اسکریپت در برنامه خود، تگ <script>  را در داخل تگ  <head> می‌نویسیم. پس از آن با استفاده از ویژگی src که به منبع کتاب‌خانه یا URL آن اشاره می‌کند، مسیر کتاب‌خانه را مشخص می‌کنیم. 
برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید منابع کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپتی را که قصد استفاده از آن را دارید بخوانید و مراحل ارائه شده در آن‌جا را دنبال کنید.

کتابخانه‌های جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت برای انجام فانکشن‌های خاصی استفاده می‌شود. حدود 83 مورد از آن‌ها وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی ساخته شده است. ما در این بخش قصد داریم برخی از قابلیت‌های آن‌ها را پوشش دهیم.
می‌توانید از کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت برای موارد زیر استفاده کنید:

1- مصورسازی داده ‌ها در نقشه ها و نمودارها

مصورسازی داده‌ها (تجسم داده‌ها) برای کاربران بسیار مهم است تا آمار را به وضوح مشاهده کنند. ارائه این داده‌ها در نمودارها و نقشه ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید آن‌ها را به راحتی تجزیه و تحلیل کنید و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.
از جمله کتابخانه های که برای ترسیم نقشه ها و نمودار ها استفاده شدن میتوان به این موارد اشاره کرد:  Chart.js ، Apexcharts ، Algolia Places

2- تغییر  DOM

Document Object Model (DOM) در واقع یک مدل و ساختار درختی از تمام عناصر HTML درون یک صفحه وب است. که در آن عناصر HTML به عنوان اشیاء در نظر گرفته می‌شوند. و می‌توان محتوا، سبک و ساختار آن را تغییر داد. از جمله کتابخانه های ارائه شده برای این موضوع میتوان به: jQuery، Umbrella JS اشاره کرد.

3- دیتا هندلینگ (Data Handling)

با حجم عظیمی از داده‌هایی که امروزه کسب و کارها به صورت روزانه با آن سروکار دارند، مدیریت صحیح آن‌ها ضروری است. استفاده از کتاب‌خانه جاوا اسکریپت، مدیریت یک داکیومنت را آسان‌تر می‌کند و در عین حال تعامل بیشتری را به صفحات اضافه می‌کند.
برای مثال میتوان به: D3.js اشاره کرد.

4- پایگاه داده (Database)

مدیریت موثر پایگاه داده برای خواندن، ایجاد، حذف، ویرایش و مرتب سازی داده‌ها ضروری است. هم‌چنین می‌توانید از کوئری‌ها، جداول آماده، همگام سازی و اعتبارسنجی داده‌ها و موارد دیگر استفاده کنید.
جاوا اسکریپت حتی برای ارتباط با دیتابیس هم کتابخانه های مثل: TaffyDB، ActiveRecord.js را دارد.

5- فرم ها

می‌توان از کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت برای ساده‌سازی فرم‌ها، اعتبارسنجی آن‌ها، همگام‌سازی، مدیریت، قابلیت‌های شرطی، کنترل‌ فیلدها و غیره استفاده کرد.
برای این وظایف هم کتابخانه مثل : wForms ، LiveValidation ، Validanguage ، qForms ایجاد شده اند.

6- تصاوير متحرک (انیمیشن ها)

انیمیشن ها طرفدارن زیادی دارد. به همین منظور شما می‌توانید از آن‌ها برای جذاب‌تر و تعاملی‌تر کردن صفحات وب‌سایت خود استفاده کنید. افزودن انیمیشن‌ها با استفاده از کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت آسان است و به راحتی انجام می‌شود.
برای مثال میتوانید از کتابخانه های : Anime.js ، JSTweener کمک بگیرید.

7- جلوه های تصاویر

کاربران می‌توانند با استفاده از کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت جلوه‌هایی به تصاویر اضافه کنند و آن‌ها را متمایز کنند. این افکت‌ها عبارت اند از تار کردن، روشن‌کردن، برجسته‌سازی، وضوح، مقیاس خاکستری، رنگ، تنظیم کنتراست، چرخاندن، معکوس کردن، بازتاب و ... .
برای اینکار کتابخانه های مثل ImageFX ، Reflection.js استفاده میشوند.

8- فونت ها

کاربران می‌توانند از هر فونتی برای جذاب‌تر کردن صفحات وب‌سایت خود استفاده کنند. 
و برای فونت ها کتابخانه ای مثل : typeface.js را داریم.

9- توابع ریاضی و رشته ای

افزودن عبارات ریاضی، تاریخ، زمان و رشته‌ها می تواند مشکل باشد. به عنوان مثال، یک تاریخ از قالب‌ها، اسلش‌ها و نقطه‌های زیادی تشکیل شده است و ممکن است کار را برای شما دشوار سازد. همین امر در مورد ماتریس ها و بردارها نیز صدق می‌کند. می‌توان از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت برای ساده کردن این پیچیدگی‌ها استفاده کرد. 
برای مثال: Date.js ، Sylvester ، JavaScript URL Library

10- رابط های کاربری و اجزای آن

شما می توانید با داشتن پویایی بیشتر در صفحات وب، کاهش تعداد عملیات DOM، افزایش سرعت صفحه و غیره، تجربه کاربری بهتری را از طریق صفحات وب ارائه دهید.
که برای این کار کتابخانه قدرمندی مثل : ReactJS ، Glimmer.js ساخته شده اند.

کتابخانه های که عنوان کردیم از رایج‌ترین‌ کتابخانه ها در جاوا اسکریپت محسوب میشن. سایر کاربردهای کتابخانه‌های جاوا اسکریپت عبارتند از:
• ایجاد دیالوگ باکس (dialog box) در جاوا اسکریپت
• ایجاد میانبرهای صفحه کلید
• تغییر پلتفرم‌ها
• ایجاد گوشه های گرد
• تعامل با دیتا ها با AJAX
• تراز کردن صفحات
• ایجاد مسیریابی
• ثبت و رفع اشکال

 


محبوب ترین کتابخانه های جاوا اسکریپت

در ادامه، تیم ما محبوب‌ترین کتاب‌خانه های جاوا اسکریپت راگردآوری کرده است.

jQuery 

جی کوئری یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که سریع، سبک و دارای ویژگی های با ارزشی است. این کتاب‌خانه در سال 2006 توسط John Resig در BarCamp NYC ساخته شد. جی کوئری یک نرم افزار رایگان و متن باز با مجوز MIT است. با توجه به W3Techs، 77.6٪ از تمام سایت‌ها از jQuery استفاده می‌کنند.


React.js

React.js (هم‌چنین به عنوان ReactJS یا React شناخته می‌شود) یک کتابخانه جاوا اسکریپت اوپن سورس و فرانت‌اند است. در سال 2013 توسط جردن والک که در فیس بوک به عنوان مهندس نرم افزار کار می‌کند، ایجاد شد. در حال حاضر مجوز MIT را دارد اما در ابتدا تحت مجوز Apache 2.0 منتشر شد. React به گونه‌ای طراحی شده است که رابط کاربری تعاملی و پویا را به راحتی در وب‌سایت‌ها ایجاد کند. فقط کافی است یک نمای ساده برای استیت‌های برنامه خود طراحی کنید. پس از آن، کامپوننت‌ها  آپدیت و رندر می‌شوند و تغییرات اعمال می‌شود.

D3.js

d3 یا D3.js یکی دیگر از کتاب‌خانه های معروف جاوا اسکریپت است که توسعه دهندگان از آن برای تغییر  داکیومنت‌ها بر اساس داده‌ها استفاده می‌کنند. این کتاب‌خانه در سال 2011 تحت مجوز BSD منتشر شد.

Underscore.js

کتابخانه‌ی Underscore.js یکی از ساده‌ترین و سبک‌ترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است. این کتاب‌خانه نیازهای معمول برای قالب‌بندی را با فراهم کردن بیش از ۱۰۰ تابع پاسخ داده است.  نسخه بهینه شده و فشرده شده‌ی آن تنها ۵.۷ کیلوبایت حجم دارد. توابع استفاده شده در این کتاب‌خانه به شما کمک می‌کند تا آرایه‌ها، اشیاء و سایر توابع را تغییر دهید. در سال 2009 توسط Jeremy Askenas ساخته شد و با مجوز MIT منتشر شد. در حال حاضر کتا‌خانه Lodash از آن سبقت گرفته است.

Lodash

لوداش به توسعه‌دهنگان کمک می‌کند تا کدهای جاوا اسکریپت را مختصر و آسان‌تر بنویسند. این کتاب‌خانه ابزارهایی دارد که استفاده از آن‌ها برنامه نویسی با رشته‌ها ، اعداد ، آرایه‌ها ، توابع و اشیاء را ساده‌تر می‌کند. این کتاب‌خانه در سال 2013 منتشر شد. لوداش از کتاب‌خانه Underscore.js الهام گرفته شده است.

Algolia Places 

Algolia Places  یک کتابخانه جاوا اسکریپت است. این کتاب‌خانه روش‌های آسان برای تکمیل خودکار آدرس سایت شما ارائه می‌دهد. این یک ابزار فوق العاده سریع و دقیق است که می‌تواند به افزایش تجربه کاربری سایت شما کمک کند. کتاب‌خانه‌ی Algolia Places از پایگاه داده  اوپن سورس OpenStreetMap برای پوشش بهتر در سراسر جهان استفاده می‌کند.

Anime.js

اگر می‌خواهید انیمیشن‌ها را به سایت یا برنامه خود اضافه کنید، Anime.js یکی از بهترین کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپتی است که می‌توانید پیدا کنید. Anime.js در سال 2019 منتشر شده است.  این کتا‌ب‌خانه سبک بوده و یک API قدرتمند و در عین حال ساده را دارا است.

Animate On Scroll (AOS)

Animate On Scroll  برای وب‌سایت‌های تک صفحه‌ای عالی عمل می‌کند. این کتابخانه جاوا اسکریپت کاملاً اوپن سورس است و به شما کمک می‌کند انیمیشن‌های مناسبی را در صفحات خود اضافه کنید که با اسکرول کردن به پایین یا بالا، جلوه‌های جذابی را برای سایت شما ایجاد می‌کند.

Bideo.js

اگر می‌خواهید از ویدیوهای تمام صفحه در پس زمینه سایت خود استفاده کنید، Bideo.js بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

Chart.js

در صورتی که وب‌سایت یا پروژه شما به حوزه تحلیل داده‌ها مرتبط است و نیاز به ارائه آمار زیادی دارید،   Chart.js یک کتاب‌خانه جاوا اسکریپتی عالی برای شما خواهد بود. Chart.js یک کتاب‌خانه منعطف و ساده برای طراحان و توسعه دهندگان است که می‌تواند نمودارهای زیبایی را در کمترین زمان به پروژه‌هایتان اضافه کنید. این کتا‌ب‌خانه اوپن سورس بوده و دارای مجوز MIT است.

Cleave.js

اگر می‌خواهید محتوای متنی خود را قالب بندی کنید، Cleave.js راه حل جالبی ارائه می دهد. هدف ایجاد آن ارائه یک راه آسان تر برای افزایش خوانایی فیلد ورودی با قالب بندی داده های تایپ شده است. (برای مثال، ایجاد کردن فاصله بین هر 4 رقم به هنگام وارد کردن شماره‌ کارت بانکی)

Choreographer.js

از Chreographer.js برای متحرک سازی CSSهای پیچیده استفاده کنید. هم‌چنین این کتاب‌خانه می‌تواند فانکشن‌های بیشتری را اضافه کند که از آن می‌توانید برای انیمیشن‌هایی که با غیر از CSS استایل دهی شده‌اند، استفاده کنید.

Glimmer

Glimmer که در سال 2017 منتشر شد، دارای رابط کاربری سبک و سریع است. از فریم‌ورک قدرتمند Ember CLI استفاده می‌کند و می‌تواند با EmberJS به عنوان یک کامپوننت کار کند.

Granim.js

Granim.js یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که به شما کمک می‌کند تا انیمیشن‌ گرادیانت تعاملی ایجاد کنید. به این ترتیب می‌توانید سایت خود را با پس زمینه‌های رنگارنگ متمایز کنید.

fullPage.js

این کتابخانه اوپن سورس به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت‌هایی ایجاد کنید که قابلیت اسکرول کردن تمام صفحه‌ای را دارند. استفاده از این کتاب‌خانه بسیار ساده است و همین امر موجب شده علاقه‌مندان زیادی داشته باشد.

Leaflet

Leaflet یکی از بهترین کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت است. می‌توانید از آن برای گنجاندن نقشه‌های تعاملی در سایت خود استفاده کنید. این کتا‌ب‌خانه اوپن سورس بوده و سازگار با موبایل است. بسیار سبک است؛حدود 39 کیلوبایت وزن دارد. افزونه MapPress Maps for WordPress از Leaflet برای تقویت نقشه های تعاملی خود استفاده می‌کند.

Multiple.js

Multiple.js  تصاویر پس زمینه در عناصر مختلف  را با استفاده از HTML و CSS فعال می‌کند. در نتیجه، افکت خیره کننده برای افزایش تعامل بیشتر کاربر ایجاد می شود.

Moment.js

این کتاب‌خانه وظیفه‌ی تحلیل، اعتبارسنجی، مدیریت و نمایش تاریخ و زمان در جاوا اسکریپت را بر عهده دارد.

Masonry

Masonry یک کتاب‌خانه بسیار جذاب جاوا اسکریپت است. این کتاب‌خانه به شما کمک می‌کند المنت‌های مد نظر خود را بر اساس فضای عمودی موجود، در موقعیت‌های مناسب قرار دهید.

Omniscient

برنامه‌نویسی برای توابع در کتاب‌خانه Omniscient استفاده شده است. این کتاب‌خانه رایگان و اوپن سورس است. به شما توانایی رندر بخش‌های مختلف سایت را می‌دهد. با استفاده از این کتا‌ب‌خانه کدهای تابعی جاوا اسکریپتی بنویسید و با کتاب‌خانه‌های دیگر مانند React نیز کار کنید.

Parsley

در صورتی که بخواهید از فرم‌ها در پروژه‌هایتان استفاده کنید، Parsley می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. کار کردن با این کتاب‌خانه قدرتمند، آسان بوده و می‌توانید از این کتاب‌خانه برای اعتبارسنجی فرم‌هایتان استفاده کنید.

Popper.js

Popper.js  یکی از کتاب‌خانه‌های جاوا اسکریپت است. از این کتاب‌خانه برای افزودن tooltipها و popoverها در عناصر HTML  استفاده می‌شود. استفاده از این کتاب‌خانه آسان بوده و کم حجم است.

Three.js

برای نمایش محتوای سه‌بعدی صفحات و‌ب‌سایت از کتاب‌خانه‌ی Three.js که یکی از محبوب‌ترین‌ها است، استفاده می‌شود. با استفاده از این کتاب‌خانه، شما می توانید نورها، اشیا، سایه ها، لودرها، مواد، بافت ها، عناصر ریاضی و ... را به راحتی ایجاد کنید.

Screenfull.js

برای اضافه کردن یک عنصر تمام صفحه به پروژه خود می‌توانید از Screenfull.js استفاده کنید. با توجه به این‌که این کتاب‌خانه استفاده زیادی در مرورگرها دارد، بنابراین برای کار با آن با مشکل مواجه نخواهید شد.

Polymer 

از این کتاب‌خانه برای ساخت وب‌سایت‌ با استفاده از کامپوننت‌ها استفاده می شود. پلیمر اوپن سورس است و توسط گوگل ساخته شده است. از این کتاب‌خانه در سایتهای معروفی مانند YouTube، Google Earth و Play و ... استفاده می‌شود.

Voca 

این کتاب‌خانه یک سری از توابعی را دارا است که با استفاده از آن‌ها می‌توان رشته‌هارا تغییر داد. دلیل انجام این کار این است که بتوان سختی کار با رشته‌های جاوا اسکریپت را کاهش داد.


فریم ورک های جاوا اسکریپت 

فریم‌ورک همان‌طور که از نامش پیداست، به معنای چهارچوب است. در فریم‌ورک‌ها بستری فراهم می‌شود که می‌توان کدهای یک پروژه را درون آن نوشت. در زبان جاوا اسکریپت می‌توانیم از چندین کتاب‌خانه استفاده کنیم اما فقط اجازه داریم از یک فریم ورک برای نوشتن کدهایمان استفاده کنیم.
ایجاد وب‌سایت مانند ساختن یک منزل است؛ شما این امکان را دارید تا با استفاده از مصالح مختلف، خانه را از ابتدا بسازید. اما این کار باعث باعث می‌شود هزینه و وقت زیادی را صرف آن کنید. اما کار بهتر این است که با استفاده از مصالحی که از قبل آماده شده، مثل آجر یا سیمان به ساخت خانه خود بپردازید. با این کار هزینه کمتری می‌پردازید و در زمان خود صرفه جویی می‌کنید.
توسعه یک وب‌سایت هم به همین شکل است. با استفاده از کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های جاوا اسکریپت می‌توانید وب‌سایت خود را در زمان کم توسعه دهید.

فریم ورک های جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می شوند؟

• برای ساخت وب سایت متفاوت
• برای توسعه فرانت‌اند وب‌سایت
• برای توسعه بک‌اند وب‌سایت
• برای توسعه اپلیکیشن هیبریدی
• برای برنامه‌های کاربردی تجارت الکترونیک
• برای ساخت اسکریپت‌های ماژولار، مثل: Node.js
• برای آپدیت‌های دستی DOM
• برای انجام تسک‌های تکراری با استفاده از تمپلیت‌ها و اتصال دو طرفه 
• برای توسعه بازی‌های ویدیویی
• برای ایجاد کاروسل تصاویر
• جهت تست کدها و اشکال زدایی
• برای بسته‌بندی ماژول‌ها

محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت :

AngularJS

AngularJS توسط Google ساخته شده است. این فریم‌ورک، رایگان و اوپن سورس بوده و در سال 2010 منتشر شد. از این فریم‌ورک برای ساخت وب اپلیکیشن‌های پویا استفاده می‌شود. این فریم‌ورک برای ساده‌سازی توسعه وب اپلیکیشن‌ها و با استفاده از معماری MVC و MVVM ساخته شده است. این فریم‌ورک به شما اجازه می‌دهد از HTML به عنوان زبان الگوی خود استفاده کنید.

Bootstrap

Bootstrapیکی از محبوب‌ترین ابزارهای اوپن سورس برای توسعه فرانت‌اند سایت‌های واکنش‌گرا است. هنگامی که برنامه‌نویسان از فریم‌ورک بوت استرپ استفاده می‌کنند، تعداد زیادی از کلاس‌ها و اجزای آماده برای طرح بندی در دسترس قرار می‌گیرد. هم‌چنین از بوت استرپ برای ایجاد و طراحی وب‌سایت‌های ریسپانسیو استفاده می‌شود.

Aurelia

Aurelia یک فریمورک اوپن سورس است.  این فریم‌ورک جاوا اسکریپت سمت کاربر است و برای توسعه برنامه‌های وب و موبایل استفاده می‌شود.  Aureliaبا استفاده از ECMAScript 2016 نوشته شده است. در Aurelia ، با استفاده از ماژول‌ها و کلاس‌ها می‌توان اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های متفاوتی را بسازیم.

Vue.js

Vue.js  سال 2014 توسط یکی از کارمندان سابق گوگل، ایوان یو ، ایجاد شد. ویو یک فریم‌ورک اوپن سورس جاوا اسکریپت است و از آن برای توسعه رابط کاربری استفاده می‌‌شود. یادگیری این فریم‌ورک آسان بوده و مستندات جامعی دارد. در این فریم‌ورک می‌توان کامپوننت‌هایی ساخت و از آن‌ها  در قسمت‌های مختلف پروژه استفاده کرد.

Ember.js

Ember. js یک فریم‌ورک‌ رایگان و اوپن سورس زبان جاوا اسکریپت است. هدف ایجاد این فریم‌ورک، توسعه وب اپلیکیشن‌ها می‌باشد. این فریم‌ورک‌ با فراهم کردن یک روش اصولی که شامل مدیریت داده و application flow می‌شود، امکان ساخت اپلیکیشن جاوا اسکریپت سمت کاربر را را می‎‌دهد. این فریم‌ورک در سال 2011 منتشر شد و در آن زمان SproutCore 2.0 نام داشت.

Node.js

Node.js یک فریم‌ورک اوپن سورس زبان جاوا اسکریپت است. این فریم‌ورک سمت سرور می‌باشد و بر روی موتور JS V8 کروم ساخته شده است. زمان ساخت این فریم‌ورک به سال 2009 برمی‌گردد. در واقع به کمک فریم‌ورک Node.js زبان جاوا اسکریپ به جای اجرا درمرورگر، در محیط سرور اجرا می‌شود. با استفاده از این فریم‌ورک قادر خواهید بود برنامه‌های تحت شبکه مقیاس پذیر و بزرگ بنویسید.

Backbone.js

با استفاده از این فریم‌ورک می‌توانید کدهای جاوا اسکریپت را توسعه دهید. فریم‌ورک Backbone.js در سال 2010 و بر اساس معماری Model View Presenter (MVP) ایجاد شد.
این فریم‌ورک یک رابط JSON RESTful دارد و به شما این امکان را می‌دهدتا وب اپلیکیشن‌های سمت کلاینت بسازید. فریم ورک Backbone.js با کمک رویدادها ارتباط ایجاد می‌کند و این اجازه را به شما می‌دهد تا کدها را تمیزتر و بهتر اجرا کنید.

Next.js

نکست یکی از فریم‌ورک‌های زبان جاوا اسکریپت است که بر اساس React ساخته شده است. این برنامه که در سال 2016 منتشر شد. یکی از مهم‌ترین مزایای Next.js  عملکرد فوق العاده و سرعت آن است. Nextدر بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین وب‌سایت‌های سراسر جهان مانند Netflix، Uber ،Starbucks یا Twitch استفاده می‌شود.

Mocha

موکا یک فریم ورک تست  زبان جاوا اسکریپت است. فریم‌ورک موکا برای آزمایش برنامه‌هایی طراحی شده است که با استفاده از Node.js اجرا می‌شوند.

Ionic 

Ionic در سال 2013 منتشر شد. این فریم‌ورک اوپن سورس است و برای ساخت برنامه‌های تلفن همراه هیبریدی با کیفیت بالا استفاده می‌شود. شما می‌توانید در آخرین نسخه آن، هر فریم‌ورک UI مانند Vue.js، Angular یا React را انتخاب کنید. این فریم‌ورک از CSS، Sass و HTML5 برای ساخت برنامه‌ها استفاده می‌کند.

Webix

فریم‌ورک کاربری آسان Webix به شما کمک می‌کند تا با استفاده از کدهای سبک تر، رابط های کاربری بهتری ایجاد کنید. این فریم‌ورک 102 ویجت رابط کاربری مانند DataTable، Tree، Spreadsheets و ... را به همراه کنترل های قدرتمند HTML، CSS، JS را ارائه می‌دهد.

Gatsby 

گتسبی به شما این امکان را می‌دهد تا تا وب‌سایت ها و اپلیکیشن‌های خود را با استفاده از  React توسعه دهید. این یک فریم‌ورک فرانت‌اند جاوا اسکریپت است. این فریم‌ورک اوپن سورس و رایگان می‌باشد.

Meteor.js

Meteor یک فریمورک اوپن سورس زبان جاوا اسکریپت است. این فریم‌ورک  در سال 2012 منتشر شد. فریم ورکMeteor به شما این امکان را می‌دهد برنامه‌های فول استک را به صورت یکپارچه برای موبایل، دسکتاپ و وب بسازید.

MithrilJS

این فریم‌ورک در مقایسه با بقیه، محبوبیت آن‌چنانی ندارد. اما باید بگوییم که Mithril یک فریمورک پیشرفته جاوا اسکریپت سمت کلاینت است. از این فریم‌ورک برای توسعه برنامه‌های کاربردی سمت کلاینت استفاده می‌شود. این فریم‌ورک سبک است و کم‌تر از 10 کیلوبایت وزن دارد. به همین دلیل سرعت بالایی دارد.

ExpressJS

Express.js  یک فریم ورک بک‌اند زبان جاوا اسکریپت است. از این فریم‌ورک برای توسعه وب‌اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. این نرم افزار در سال 2010 به عنوان نرم افزار رایگان و اوپن سورس منتشر شد. ExpressJS یک فریم‌ورک محیط اجرایی Node.js است که یک سری ازویژگی‌های مفید را دارا است.

در ادامه با برخی از ابزارهای مهم زبان جاوا اسکریپت آشنا می‌شویم:

ابزارهای مفید جاوا اسکریپت :

Slick

Slick یک از ابزارهای مفید جاوا اسکریپت است. Slick یک پلاگین اسلایدری جی کوئری می‌باشد. از ویژگی‌های مهم می‌توان ایجاد کروسل و اسلایدرهای قابل تنظیم را نام برد. این ابزار کاملا رسپانسیو بوده،  با موبایل سازگار است و با هر عنصر html کار می‌کند.

Babel 

بابل یک کامپایلر جاوا اسکریپت اوپن سورس و رایگان است که با استفاده از آن می‌توانید ویژگی‌های جدید را به استانداردهای قدیمی جاوا اسکریپت تبدیل کنید. با استفاده از بابل،توابع مختلف را می‌توان در هر دو مرورگر قدیمی و جدید، بدون ایجاد مشکل اجرا کرد.

iziModal

iziModal یک پلاگین زیبا، سبک، انعطاف پذیر و رسپانسیو است که با jQuery کار می کند. برای اطلاع رسانی به کاربران از طریق پنجره‌ی pop up کاربرد دارد. استفاده از آن آسان است می‌توانید با استفاده از نیازتان از این ابزار استفاده کنید.

ESLint

با استفاده از ESLint، یافتن اشکالات و رفع آنها در کد جاوا اسکریپت برای شما آسان است. این ابزار کدها را به صورت آماری تجزیه و تحلیل می‌کند تا به سرعت خطاهای سینتکس، مشکلات خط فرمان و غیره را دریافت کند و آن‌ها را به طور خودکار برطرف کند.

Shave 

یک پلاگین  بدون وابستگی جاوا اسکریپت است که می‌توانید از آن برای کوتاه کردن متن در عناصر HTML با تنظیم حداکثر ارتفاع به‌طور کامل در داخل عنصر استفاده کنید. هم‌چنین برخی از متون اصلی اضافی را در یک عنصر پنهان <span> ذخیره می‌کند و تضمین‌می‌کند که آن متن‌ را از دست نمی‌دهید.

Webpack 

وب پک درواقع یک  module bundler قدرتمند برای اپلیکیشن‌های تحت وبی است که با  استفاده از زبان جاوا اسکریپت ساخته می‌شود. وب‌پک یک ابزار بسیار کارآمد برای توسعه دهنده‌های بخش کاربری یا فرانت‌اند با زبان جاوا اسکریپت است که با استفاده از آن توسعه اپلیکیشن‌های وب سریع‌تر، کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر خواهد بود.
نحوه کار کردن کتابخانه ها و فریم ورک های جاوا اسکریپت با یکدیگر
اساساً تفاوت بین این دو را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد: برای یک کتابخانه، کد برنامه شما کد کتابخانه را فراخوانی می‌کند. اما در فریم‌ورک‌ها، کد برنامه شما توسط فریمورک فراخوانی می‌شود. 
به عبارت دیگر در فریم ورک های جاوا اسکریپت، خود فریم ورک کد را فراخوانی می‌کند و به روشی خاص از آن استفاده می کند.
به عبارت ساده، می‌توانید کتابخانه‌های جاوا اسکریپت را به عنوان یک فانکشن خاص یک برنامه در نظر بگیرید. در مقابل، فریم‌ورک مانند اسکلت آن عمل می‌کند ، در حالی که یک API این دو را به یکدیگر متصل می‌کند.
معمولاً، توسعه‌دهندگان فرآیند توسعه را با یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت شروع می‌کنند و سپس فانکشن‌های برنامه را با کتابخانه‌های جاوا اسکریپت و با کمک API تکمیل می‌کنند.

 

سخن پایانی

کتاب‌خانه‌ها و فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت برای تسریع روند توسعه وب‌سایت یا اپلیکیشن شما کاربرد دارند.  همیشه باید در نظر داشته باشید به عنوان یک توسعه دهنده وب، استفاده از ابزار مناسب مثل کتاب‌خانه‌ها و فریم‌ورک‌های مناسب برای پروژه شما بسیار مهم است.
کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند و هرکدام با توجه به کاربردشان مزایا و معایبی دارند. به همین دلیل، باید آن‌ها را بر اساس نوع نیاز خود و پروژه مد نظرتان که مرتبط یک وب‌سایت یا اپلیکیشن است، انتخاب کنید.
امیدواریم این تعداد از کتاب‌خانه‌ها و فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت به شما کمک کند تا بهترین مورد را برای پروژه بعدی خود انتخاب کنید.
 

نویسنده مقاله

درباره نویسنده

نیلوفر بانی هستم. فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه سمنان. علاقه‌مند به حوزه نگارش محتوا و ویراستاری.

راه های ارتباطی با نویسنده

این وب اپلیکشن در آذرماه 1401 توسط ابوالفضل برزگر توسعه یافته است