جاوا اسکریپت چیست
جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت چیست

امروزه دیگه جاوااسکریپت رو تقریبا همه جا میبینیم و یکی از پر استفاده ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی دنیا محسوب میشه. ولی جاوااسکریپت چیه؟ و چرا باید برای یادگیریش اقدام کنیم؟
کسانی که تازه با این زبان آشنا شدند, اکثرا یک سری سوالات رایج رو میپرسند که تو این مقاله سعی کردیم به اکثر سوالات پاسخ بدیم.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که در سال 1995 برای کمک به تعاملی کردن صفحات وب معرفی شد. زمانی که یک صفحه وب را بخواهیم ایجاد کنیم معمولا باید از سه فناوری برای ساختنش استفاده کنیم. HTML که ساختار و محتوای صفحه وب رو ارائه میکنه. CSS که استایل هایی رو مثل رنگ , فونت و یا … رو به محتوا میده. و در نهایت Javascript که محتوا رو داینامیک و پویا میکنه.
جاوااسکریپت در واقع زبان برنامه نویسی سمت کلاینت (فرانت اند) محسوب میشه که توسط خود مرورگر کامپایل و اجرا میشه و نیازی به وب سرورهای بک اند نداره, و مثل سایر زبان های برنامه نویسی نیست که مرورگر نتونه کامپایل و اجراشون کنه.

جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می شود؟

ممکنه با توضیحاتی که راجع به جاوااسکریپت داده شد, در جواب به این سوال بگید “جاوااسکریپت به قدرت وب کمک میکنه”, ولی فقط بخشی از داستانه. زبان جاوااسکریپت توی چند سال اخیر تکامل یافته و نه تنها در وب بلکه در جاهای دیگه ای هم ازش استفاده میشه.
وب سایت ها برای ثبت , پردازش و نمایش دیتاها (داده ها) نیاز به بک اند دارند. بک اند (back-end) در واقع شامل عملیات ها و پردازش های است که بر روی دیتاها صورت میگیره, مثلا زمانی که شما در سایتی ثبت نام میکنید, عملیات ثبت اطلاعات شما در دیتابیس در بک اند انجام میشه. و در گذشته زبان های که برای نوشتن کدهای بک اند استفاده میشد, زبان های غیر از جاوااسکریپت بودند. زبان های امثال php یا پایتون یا سی شارپ و … . اما از سال 2009 با ارائه شدن node , امکان کامپایل کردن جاوااسکریپت بر روی سرور هم ایجاد شد. یعنی علاوه بر کامپایل شدن توسط مرورگرها, دیگه با استفاده از node میتونیم کدهای جاوااسکریپت رو بر روی سرور ها هم کامپایل کنیم. و این یعنی با استفاده از این زبان میتونیم کدهای بک اند سایت رو هم بنویسیم.
ولی برنامه نویسی سمت سرور تنها جایی نبود که جاوااسکریپت بهش نفوذ کرد. با ارائه شدن فریمورک ها و کتابخانه های مثل React Native و Ionic  برای جاوااسکریپت , با استفاده از این زبان میتونیم اپلیکیشن های تحت موبایل رو هم ارائه بدیم.
حتی به لطف فریمورک Electron میتونیم اپلیکیشن های تحت دسکتاپ رو هم با استفاده از این زبان بنویسیم.
بنابراین امروزه تقریبا همه کاری رو با این زبان قدرتمند انجام بدیم و امروزه این زبان یکی از پر طرفدارترین و پر استفاده ترین زبان های برنامه نویس دنیا محسوب میشه و مورد توجه بسیاری از برنامه نویس های فول استک قرار گرفته است.

چرا باید جاوا اسکریپت را بیاموزیم؟

بر اساس آمار جدید استک اورفلو, جاوااسکریپت رایج ترین زبان برنامه نویسی دنیا شناخته شد. این موضوع به ما این ایده رو میده که فرصت های شغلی زیادی برای این زبان وجود داره و همچنین تا زمانی که مردم از وب استفاده میکنند این زبان همچنان رشد میکنه…
شاید تعریف های زیادی از فریمورک های React، Vue و Angular شنیدید. و خب باید بدونید این فریمورک ها و کتابخانه ها با استفاده از زبان جاوااسکریپت ساخته شدند که شما برای یادگیری اونا باید در وهله اول جاوااسکریپت رو بلد باشید. در کل اگه میخاید یک برنامه نویس همه کاره باشید باید جاوااسکریپت رو یاد بگیرید.

برای یادگیری جاوااسکریپت میتونید از دوره مبانی جاوااسکریپت برای مبتدیان استفاده کنید.این دوره ترجمه بهترین دوره جاوااسکریپت دنیاست که ما این دوره رو به فارسی برای شما ترجمه کردیم.

آیا جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی واقعی است؟

در شروع کار جاوااسکریپت این زبان به عنوان زبان اسباب بازی شناخته میشد. و این اصطلاح بین برنامه نویس ها رایج بود.
ولی با تکامل گسترده ای که داشته, امروزه یک زبان تمام عیار به حساب میاد. همچنین جاوااسکریپت از سبک های شی گرایی, تابعی و امری پشتیبانی میکنه, که این یکی دیگه از بهترین ویژگی های که داره.

آیا یادگیری زبان جاوا اسکریپت دشوار است؟

شما همین الان میتونید یادگیری این زبان رو با یک کد ادیتور ساده و یک مروگر شروع کنید.در کد ادیتور کدهاتون رو مینویسید و با استفاده از مرورگر میتونید کدهاتونو کامپایل و اجرا کنید.که شما با استفاده از این لینک میتونید مبانی جاوااسکریپت رو فقط در 6 ساعت یاد بگیرید.
ولی از یاد نبرید که جاوااسکریپت یک زبان جدیه و یادگیری اون برای سطوح پیشرفته نیازمند, تکرار و تمرینه. 

 

نویسنده مقاله

درباره نویسنده

رزومه و نمونه کارهای من رو در abolfazlbarzegar.ir مشاهده کنید.

راه های ارتباطی با نویسنده

این وب اپلیکشن در آذرماه 1401 توسط ابوالفضل برزگر توسعه یافته است